Friday, February 9

Terkonang Maso Kocik² Dulu: Season 1

Chapter 2: Ikan Laga Ku Sayang

Antara aktiviti² yg agak popular zaman aku kecik² dulu ialah menangguk ikan laga. Bukan ikan laga yg cokia punye tu, nih ikan laga siam atau nama saintifiknye Betta Splendens. Jgn tanya aku asal nama dier ikan laga siam pasal setau aku, takde lak aku kene sampai ke sempadan siam semata² nak tangguk ikan nih. Sila lihat gambar di bwh utk keterangan lanjut.


Slalunya aktiviti menangguk ikan nih akan di buat bila korum dah cukup. Sekali trip utk aktivity nih memakan kos yg agak tinggi utk dibayar. Silap² haribulan (BTW, today is 9th Feb ye cik Salmah) aku bley kene kejar ngan mak aku sebab pi tangkap ikan nih. Mak aku mmg tak suka aku pi tangkap menatang nih. Bahaya kata dier, whatever la. Jiwa pemberontak (bukan cam pemberontak kat negara² yg tgh berperang tu tau) aku nih lagi kuat menikam² hati dr nasihat mak aku. Apa sgt la setakat kene kejar ngan hanger besi & tali pinggang kalau nak dibandingkan dgn kepuasan melihat ikan laga kesayangan aku tu.

Satu hari....pasal mak aku dah tak larat nak main kejar² ngan aku lagi, dier pi la report kat bapak aku. Aku ingat bapak aku nak lempang aku ke, tempeleng aku ke atau torture aku sampai aku mati kebosanan.....rupa²nya dier kasi full support. erk....biar betul bapak aku nih. Dier siap cakap, kalau nak kasi ikan tu lagi lawa....taruk sabut kelapa dlm botol tpt isi ikan tu. Utk pengetahuan ko, time tu aku ada lebih kurang 7 ekor ikan laga siam nih.....mcm² kaler ader. Sebab nak kasi lawa, aku pon ikut la cakap bapak aku tu. Abis sume botol tpt isi ikan tu aku taruk ngan sabut kelapa. Tp, yg tak best nye bila aku bangun tido keesokkan pagi nya, abis sume ikan aku timbul (baca: kojol, mati, kiok, mampos). Sedey giler aku..........

Bila aku cite ngan kawan aku, diorg cakap aku dah kene tipu ngan bapak aku. Aiyarkkkk.....patut bapak aku senyum
² je bila aku bersungguh² time masukkan sabut kelapa dlm botol ikan aku tu. Ada maksud lain rupanya. Cisssssssssssssss........main kotor la bapak aku.

Continue lagi..........

NOTE: 2 more posts to season finale

4 Org Dah Pangkah!:

Anonymous said...

patut la skrang ni kau mudah diperdaya rakan bukan sebaya... rupa2nya dari kecik lagi ko dah di train utk jadi mangsa tipu... kakakakaka

Moja said...

hahahahahaha.....nak buat cemane? dah asyik berkawan ngan bebudak beso. sebab aku kecik lagi, senang la aku di perdaya rakan bukan sebaya

Anonymous said...

hahahah, aku dulu tangkap ikan laga dalam celah pokok nipah, ataupun kat sawah. kalau nak bg lg cantik, ada org cakap letak dalam tempat gelap ikan tu. yang aku dapat bukan ikan laga siam, tp yang biasa2 je.

hang ni mmg mudah tertipu la.. kakakakakak

Anonymous said...

Ikan Laga Halfmoon Cantik ! http://www.freewebs.com/bettashop/stokikanlaga.htm

Copyright © 2005-2010 Moja's World | All Right Reserved
Best viewed with Internet Explorer 6 and above, Firefox 3.0 and above
Last Modified: February 10, 2010