Tuesday, September 2

Terkonang Maso Kocik² Dulu: Edisi Bulan Puasa

Yaaaaaaaaaaaaaaa..........siri layan blues masa lepak sensorang dah kembali. Since skang bulan puasa, makan maka siri "Terkonang" kali nih bertemakan edisi bulan puasa.

Masa kecik
² dulu, aku adalah diantara budak² yg cukup malas nak puasa (kecik di sini adalah semasa aku berusia sekitar 9-10 tahun) Antara geng² tak puasa aku dulu adalah Amar, Izzat, Iwan, Jamal ngan Amir gemok. Kira²nya di kala itu kitorg rasa cam kitorg dah jadik cam geng 6 Jahannam la.

Slalunya kalau kitorg tak puasa (mcm selama tu puasa, hapo la) kitorg akan lepak kat umah Amar sebab umah dier clear. Mak dier sama bapak dier keje, abg dier plak lagi tabley pakai. Ada ke kitorg dtg lepak
² (Baca: nak makan) dier bley selamba isap rokok sambil tgk tv. Mmg kuang hajo betul perangai. "Dah la tak hensem, buruk perangai plak tu", kata aku (tp kata dlm hati la, kene dier dgr tak ke mampos aku?)

Selain dr sebab makbapak Amar takde kat umah, salah satu sebab kitorg suka "berbuka puasa" kat rumah dier adalah kerana umah dier ada microgenius. Kan enak rasanya "berbuka puasa" sambil bermain microgenius. Kene plak semasa activity "berbuka puasa" tu, ada plak balaci yg pi beli makanan kat pasar ramadan. Satu yg bestnye pasal makbapak Amar nih ialah diorg akan tinggalkan duit belanja kat anak dier tiap
² hari. Bukan sikit diorg tinggal, sekali tinggal 4 hengget. Zaman tu 4 hengget rasa cam dpt 40 hengget dah, mcm² bley beli. Yg tak bestnye plak, abg dier plak kaki pow. dr 4 hengget tu, dier bley powe separuh. "Kojo dah la malas, pow duit org plak. Sib baik ko besa, kalau kecik dah lama aku tibai", kata aku dlm hati lagi.

Tp mmg betul la org cakap. Buat baik berpada
², buat jahat jgn sekali. Ingatkan bley la jadikkan umah Amar sebagai port sampai mati, sekali terkantoi gak. Kitorg terkantoi tak puasa bila bapak dier tetiba balik waktu tgh hari. Menggelipit kitorg lari nak selamatkan diri. Ingatkan dah selamat, sekali bapak dier bley pi sound bapak² kitorg. Siap bwk Amar sebagai bahan bukti. Yg Amar plak baru kene saiko skit dah abis pecah lubang. Ko mmg hampeh la Amar, tabley kene saiko langsung hahahahahahaha.

Moja: Sib baik la kitorg terkantoi, kalau tak sampai tua la tak puasa.

Sedutan post akan dtg: "dah abis pulas ke throttle tu?"

4 Org Dah Pangkah!:

Anonymous said...

merool, leila masak apa buka ni kang??? leh datang umah kau? hehehe

Moja said...

ntah, tatau plak aku aper dier nak masak. Ala, susah² tapau kat pasar je karang. mudah & ringkas hahahahahaha

Anonymous said...

sbb ibu adam pearl nak dtg sekeluarga..aku masak semua DAGING!! hahahha

Anonymous said...

nak! nak! aku nak daging. suka sangat!

Copyright © 2005-2010 Moja's World | All Right Reserved
Best viewed with Internet Explorer 6 and above, Firefox 3.0 and above
Last Modified: February 10, 2010